Mi a PPC jelentése? Mi az a pay per click?
A pay per click - vagy rövidítve PPC - nagyon tömören megfogalmazva kattintás alapú fizetett hirdetést jelent.
Vagyis hirdetési szolgáltatás. Lényege, hogy a hirdető azokért a hirdetés kattintásokért, vagyis reklámmegjelenésekért fizet - egy előre meghatározott összeget - a felület tulajdonosának, melyek után a felhasználók a hirdető weblapjára érkeznek.
A PPC marketing az online hirdetési eszközök egyik legtöbbször alkalmazott területe. Az egyik legnépszerűbb online marketing csatorna.
Hogyan működik a PPC?
Amikor fut a hirdetési kampányod és egy felhasználó rákeres az adott - általad is beállított, tartalmadhoz kapcsolódó - kulcsszóra, versenyezned, licitálnod kell a többi hirdetővel /persze ezt a rendszer elintézi helyetted/. Mindez azért, hogy a Te hirdetésed jelenhessen meg.
CPC = Cost Per Click = a kattintás ára
A licitálás úgy történik, hogy mielőtt elindítod a hirdetést, felajánlasz egy maximum összeget, amennyit hajlandó vagy egy kattintásért fizetni.
A licit árat befolyásoló tényezők
-
Nem mindegy, hogy mennyi versenytárssal van dolgod! Nyilván valóan, minél többen licitálnak egy adott kulcsszóra, annál magasabb összegű kell legyen a minimális licit rá.
-
Hirdetés minősége. Hiszen egy olyan kampányt nem fog terjeszteni a felület tulajdonosa, amit irrelevánsnak tekint a felhasználók számára. A Google-nél is a bevétel a fontos, így az a PPC hirdetés fog megjelenni az elsők között, aminél várhatóan magasabb lesz a kattintás mennyisége.
Kampány stratégia
Nagyon fontos, hogy minden egyes PPC kampány a lehető legpontosabban legyen beállítva, különben feleslegesen nagyon sok pénzt felemészthet. Ezért kell még az indítása előtt egy nagyon precíz és célzott stratégiát létrehozni.
A következőket kell nagyon részletesen kidolgoznod:
-
Ki a kampány célközönsége?
-
Mi a kampány célja?
-
Milyen üzenete legyen a kampánynak?
-
Mekkora összeget szánsz rá?
Fontos a háttértudás!
Az imént felsoroltakból látható, hogy a kampányok beállítása háttértudást és szakértelmet igényel. Jól kell tudnunk például felmérni piacunk érdeklődési körét, precízen kell kiválasztanunk a megfelelő kulcsszavakat, tudnunk kell, hogy milyen típusú hirdetések azok, melyek célt érhetnek potenciális vásárlóinknál.
A PPC hirdetés számos előnye
-
Gyors eredményt hoz. Ha a tanultak szerint állítod be kampányaidat, hamar megemelheted vele a weboldal-forgalmat.
-
A hagyományos bannerekkel szemben a hirdető számára anyagi szempontból sokkal előnyösebb, mivel a megjelenítés alapján történik az elszámolás. Hiszen, csak a hirdetésünkre nyitott érdeklődőkért kell fizetni.
-
Használatával pontosabban elérhető a kívánt célcsoport.
-
Hirdetésünkre kattintva a látogatók rögtön a hirdetett honlapra érnek.
Hol indítható PPC kampány?
Sokak számára a PPC egyet jelent a Google Ads fogalmával. Pedig többféle platform is lehetőséget kínál hirdetési kampányt indítani. Ráadásul, egyszerre akár több helyen is futtathatsz párhuzamosan hirdetéseket.
A legnépszerűbb ilyen hirdetési platformok a keresőmotorok /Google, Yahoo/, a közösségi média felületetek és a weboldalak.
Nézd meg, ezek közül is mik a leggyakrabban használtak, amiket majd képzésünk során részletesen be is mutatunk. Néhány szó ezekről:
Google Ads
A legnagyobb külföldi PPC rendszer a Google Ads. Korábbi nevén Google AdWords.
Indíthatsz vele többfajta hirdetést. Például ilyenek a search kampány, vagy a display kampány. Előbbi az egyik legjobban megtérülő hirdetés típus. Ha valamire rákeresünk a Google-ben, ezek jönnek fel hirdetésként.
A display kampány képes, szöveges hirdetés, melyeket a Google Search Partnerek weboldalain láthatunk. Ezt inkább remarketing esetén ajánlatos használni, amikor figyelembe veszik a keresési, vagy böngészési előzményeid és azokhoz hasonló fizetett hirdetések fognak megjelenni.
A kurzuson megtanulod a Google Ads fiók létrehozását, utána pedig a fontos fiókbeállításokat.
Közösségi média platformok
Azt azért mindig tartsd észben, hogy a közösségi média oldalak felhasználói főként barátaikkal, családtagjaikkal szeretnék ápolni a kapcsolatot. Azaz, inkább szórakozásként használják ezeket a csatornákat.
Vagyis, jóval nehezebb dolgunk van egy olyan platformhoz képest, ahová direkt vásárlási szándékkal érkeznek az emberek. Ettől függetlenül persze ajánlatos lehet ezeken a felületeken is hirdetni, hiszen lehet, hogy épp erős a felhasználó vásárlási szándéka.
Ma már nem csak arra szolgál, hogy beszélgessünk a barátokkal, vagy meglessük kivel mi történt mostanában. A felület számos hirdetési lehetőséggel rendelkezik.
A hirdetők szemszögéből a Facebook az egyik legelterjedtebb, felhasználóbarátabb felülettel rendelkező hirdetési platform.
A Facebook-on megjelenő PPC kampányok nagyszerű lehetőségeket kínálnak, hogy a lehető legtöbb embert elérjünk.
A Facebook óriási előnye, hogy a felhasználók minél több információt töltenek fel profiljukra, annál pontosabban tudod őket megcélozni.
YouTube
A YouTube sokkal több, mint egy videómegosztó felület, hiszen a második legnépszerűbb kereső a Google után. Havonta kb. 2 milliárd felhasználóval büszkélkedhet. Ezen a platformon videó hirdetések segítségével jeleníthetsz meg reklámokat.
Nagyon fontos kritériumok, hogy a videó minősége nagyon jó kell, hogy legyen, illetve nagyjából az első 5 másodpercben el kell érned azt, hogy a felhasználó végig akarja nézni a videót teljes egészében. Különben bezárják a hirdetésed.
Amennyiben úgy látod, hogy ez a vizuális felület népszerű platform a célközönséged számára, célszerű hirdetni az Instagramon is. Itt jellemzően a fiatalabb korosztály képviselteti magát, így az ő elérésükre a legalkalmasabb.
Vagyis, olyan cégek számára ajánlható, akik fiatalos termékekkel vagy szolgáltatásokkal foglalkoznak.
Ezen a felületen a hirdetők pontosan meg tudják célozni a potenciális ügyfeleiket a felhasználók által feltöltött rengeteg szakmai adat segítségével. Nem beszélve, hogy szakmailag elismert tábor lesz a közönségünk egy része.
Így talán nem is meglepő, hogy a LinkedIn hirdetések kifejezetten drágák. Ezért, főként a legalább közepes méretű cégek választják hirdetési felületül.
Magyarországon még nagyon kevesen élnek ezzel a hirdetési lehetőséggel. Talán ennek is köszönhetjük, hogy most még elég alacsony költségen tudunk itt hirdetni.
Az oldal felhasználóit tekintve a nők jelentős többségben vannak, így ennek tudatában érdemes itt hirdetni.
Hirdetői szempontból a platform előnye, hogy a fizetett hirdetések kevésbé különülnek el az organikus tartalmaktól, mint más közösségi oldalak esetén. Így a felhasználók kevésbé érzik ezeket tolakodónak.
Hatékonyságmérés Google Analytics-el
Elengedhetetlen, hogy nyomon kövesd, hogyan teljesít a hirdetésed.
Google Analytics-el meg tudod nézni, hogyan és mennyi pénzt hoznak vissza kampányaid. Rengeteg mutatót tudsz vele mérni, elemezni. Egy igazán hasznos Google szolgáltatás.
A Google Analytics következő generációja a Google Analytics 4, azaz rövidítve: GA4. Ami jelentős változást hoz az eddigi megszokott felülethez képest.
2023. július 1-től a GA4 váltja le a Google Analytics-ként közismert Universal Analytics-et. Innentől fogva a régi GA fiók már nem fog adatokat rögzíteni.
PPC vs. SEO
Nagyon sokan felteszik a kérdést, hogy vállalkozásuk felvirágoztatása és termékeik nagyobb mennyiségű eladása érdekében inkább melyik marketing eszközzel foglalkozzanak?
Erre nem lehet egy-két szóban válaszolni. Amilyen egyszerű a kérdés, annál tovább tart részletezni a választ. Hiszen, nagyon sokféle tényezőtől függ mindez.
Talán legegyszerűbb számba venni a kétféle marketing lehetőség előnyeit.
PPC előnyei
-
A PPC hirdetés a SEO-hoz képest sokkal gyorsabb eredményt hoz.
-
A PPC kampány sokkal kevesebb időbefektetést igényel a SEO-hoz képest.
-
A PPC kampányok sokkal pontosabban célozhatók, így könnyedén meghatározhatod, hogy kinek jelenjen meg.
SEO előnyei
-
A SEO-t akár ingyenesen is alkalmazhatod, ha nem veszel hozzá igénybe senkit, hanem Te magad írod a szövegeket. A PPC kampány ezzel szemben mindenképp kiadást jelent, főleg, ha nem állítod be megfelelően. Ekkor nagyon gyorsan nagy összeget veszíthetsz vele, mivel sajnos sok kattintás nem vezet értékesítéshez.
-
A SEO-ba fektetett munka sokkal több ideig fent marad. Ha a PPC hirdetést már nem pénzeled, rögtön eltűnik a célközönség elől.
Végezd el a képzést! Indíts eredményes PPC hirdetéseket!
Szeretnél mély és átfogó ismeretet szerezni a PPC hirdetésekkel kapcsolatban? Ráadásul olyan szakembertől tanulva, aki több éve a szakmában dolgozik?
A kurzuson természetesen az online marketing alapjaival kezdünk. Azután - gyakorlati példákon és esettanulmányokon keresztül - segítséget nyújtunk a PPC terület elsajátításához. Megmutatjuk, hogyan érdemes megalkotni a stratégiát és költségkalkulációt készíteni.
Elsajátítod a fontosabb hirdetési platformok sajátosságait, azok alapvető beállításait, illetve megismered a legelterjedtebb kampánytípusokat.
A képzésen megtanulod, hogyan kezeld a különböző hirdetési felületeket, hogyan állítsd be optimálisan hirdetési büdzsédet.
A tanfolyam elvégzése után képes leszel hatékonyságmérésre, ami elengedhetetlen a következő kampány megfelelő beállításához.
A képzésen az e-kereskedelmi célú PPC kampányok kezelésébe is betekintést nyersz.
Kinek ajánlott a PPC tréning?
-
Azoknak, akik átfogó képet szeretnének kapni a PPC hirdetésekkel kapcsolatban.
-
Azoknak, akik feljebb akarják tornázni az eredményes üzletkötések mennyiségét.
-
Azoknak, akik szeretnék a cégüket, termékeiket, szolgáltatásaikat online hirdetni.
-
Azoknak, akiknek új ügyfelek megszerzése a cél.
-
Azoknak, akik most szeretnének junior digital marketing menedzserként elhelyezkedni.
-
Azoknak a cégeknek, akik több bevételre akarnak szert tenni azáltal, hogy dolgozóikat PPC tréningre küldik.
-
Azoknak, akik nem a szerencsére szeretnék bízni a PPC kampányok sikerességét, hanem jól működő eszközöket, gyakorlati tudást akarnak a kezükbe venni.
-
Azoknak, akik nem szeretnék magas óradíj alapján dolgozó PPC szakember szolgáltatását igénybe venni, hogy ő tanítsa meg nekik mindezt a tudást.
-
Azoknak, akik el szeretnék végezni a PPC tréninget, viszont nem Budapest, vagy környékén élnek. A képzés online, így bárhonnan elsajátítható az anyag. Akár egy kellemes környezetben.
-
Azoknak, akik szeretnék, ha lenne lehetőség feltenni kérdéseiket, és azokra szakértőktől megbízható választ kapni.
-
Mindenkinek, akit érdekel a téma.
Egyedi vállalati képzések, személyre szabott csomagajánlatok a naprakész tudásért a The Bright Academynél!