fbpx

Konfliktuskezelés, konfliktuskezelési módok, megoldások

Amikor konfliktushelyzetbe kerülsz, úgy érzed nem vagy elég hatékony? Konfliktuskezelés tréningünk során megtanulhatod jól kezelni a helyzetet!

 

Mit jelent a konfliktus?

A konfliktus szót alapvetően negatív szájízzel használjuk, pedig egy konfliktus folyamán érdemes a megoldásra törekedni. Vagyis, a konfliktuskezelés akkor lesz igazán hatékony, ha a felek együttműködésre hajlanak, és a konfliktus után mindkét fél úgy érzi, hogy a számára megfelelő eredménnyel zárult a vita.

Maga a konfliktus szó eredeti latin jelentése a confliegere szóból származik, ami azt jelenti, összecsap. Egy vita, egy konfliktushelyzet folyamán valóban összecsapnak az érve, és jó esetben nem érzi úgy senki, hogy alulmaradt volna a helyzetben, hiszen ebben az esetben a konfliktuskezelés valóban negatív tartalmúvá válik.

 

Hogyan érdemes megközelíteni a konfliktushelyzetet?

  • A konfliktusok az életünk részei, amik arra hivatottak, hogy egy probléma előremozduljon.
  • Egy konfliktushelyzet folyamán előjönnek a különböző vélemények, érdekek, melyek mentén a problémamegoldás a fő cél.
  • Ahhoz, hogy elérjük a célunkat el kell fogadnunk a konfliktusban részt vevők különbözőségeit.

 

Mindenki máshogy kezeli a konfliktushelyzeteket?

Általában „családi örökségként” hozzuk magunkat a konfliktuskezelési módokat is. Ha otthon azt láttuk, hogy az egyik szülő mindig alulmarad egy ilyen helyzetben, míg a másik akarata érvényesül, akkor nagy valószínűséggel – habitusunknak és értékrendünknek megfelelően – mi is vagy rendszeresen alul fogunk maradni egy konfliktushelyzetben, vagy mi leszünk azok, akik az akaratukat érvényesítik mások felett. Ugye érzed, hogy egyik sem jó megoldás?

De jöhetsz olyan családi háttérből is, ahol a felek igyekeznek mindig a lehető legjobbat kihozni a helyzetből. Viszont az sem mindegy, hogy hogyan! Hiszen még ilyen pozitív helyzetben is sérülhet az egyik fél, de akár mindkettő is!

Ha már tudod azt, hogy egy-egy konfliktushelyzet során nem úgy jössz ki, ahogy szeretnéd, akkor a legjobb helyen jársz! Hiszen konfliktuskezelés tréningünk során olyan technikákat tanulhatsz meg, amellyel a lehető legjobb helyzetbe hozhatod magadat anélkül, hogy a veled konfliktusban állót a földbe döngölnéd.

Mi válthat ki konfliktust?

  • Lehet érdekeken alapuló Ez az, amikor pl. kollégák versengenek egymással.
  • Lehet strukturális alapú. Ilyen az egyenlőtlen halatommegosztásból kialakuló konfliktushelyzet.
  • Értékeken alapuló, amikor eltérőek a kulturális értékek.
  • Információ alapú, amikor különböző mértékű információ áll rendelkezésére a részt vevőknek.
  • Kapcsolati alapú, amikor például nem megfelelő a kommunikáció.

 

Milyen konfliktushelyzeteket élünk át?

Nem kell feltétlenül egyből hatalmas dolgokra gondolnod.

  • Elég, ha a buszon közelebb áll hozzád valaki, mint ahogy neked az komfortos.
  • Vagy ha meg nem értett fülekre találsz, mert a párodnak, szülődnek, gyermekednek hiába meséled el az aznapi élményedet, amely neked eufóriát okozott, ha őket ez abban a pillanatban nem érdekli, vagy nem úgy érdekli, ahogy te azt elvárod.
  • Vagy a munkahelyi vezető behív az irodájába, és semmilyen szinten nem értékeli a feladatot, amivel neked rengeteg munkád volt, energiát, időt fektettél bele.

Minden alkalommal hidegzuhanyként érnek ezek a reakciók, mind-mind stresszt, fokozódó nyomást okoznak, amiből mindannyian szeretnénk úgy kijönni, hogy utána igazán jól érezzük magunkat, nem pedig vesztesként, lelkileg rosszul érezve magunkat a bőrünkben. De hogyan lehet úgy megoldani egy eleve rossznak induló helyzetet, hogy az a felekre nézve pozitív eredménnyel záruljon?

Azt se feledjük el, hogy egy vitahelyzet nem mindig csak két fél között lehetséges. Előfordulhat, hogy sokkal több fél vesz részt benne, így a konfliktuskezelés az egyik legfontosabb feladatunk ahhoz, hogy az életünk stresszmentes legyen, de legalábbis képesek legyünk mi magunk csökkenteni a stresszforrásokat.

Itt a lehetséges megoldás: Konfliktuskezelés tréning

Ha úgy érzed, hogy szeretnél hatékonyan konfliktuskezelési módokat tanulni, akkor a konfliktuskezelés tréning pont Neked való!

Hiszen egy konfliktusnak nem kell negatív élményként zárulnia. Egy konfliktushelyzetnek minden alkalommal lehet pozitív kimenetele. Ehhez egy sor konfliktuskezelési technikát mutatunk Neked, amelyeket elsajátítva a mindennapjaidat könnyebbé teheted! Többféle technikát mutatunk, hiszen a konfliktushelyzetek is többfélék.

Konfliktuskezelési technikák

  • Litigáció: amikor a felek hivatalos úton próbálnak megegyezésre jutni.
  • Mediáció: a felek bevonnak egy harmadik, független személyt a konfliktus kezeléséhez.
  • Arbitráció: közös döntés alapján bevonnak egy harmadik személyt, akitől a döntést is várják.
  • Elkerülés: az egyik leggyakrabban használt destruktív konfliktuskezelési módszer.
  • Független döntés: a konfliktus során az egyik fél kommunikáció nélkül döntést hoz, és meg is valósítja azt.
  • Tárgyalás: a résztvevők leülnek és átbeszélik a lehetséges megoldásokat.

Konfliktuskezelési stílusok

Thomas-Kilmann konfliktuskezelési modellje bemutatja a különböző viselkedési formákat:

  • Elkerülő : elkerüli a problémát, nem érvényesíti az akaratát.
  • Versengő: a konfliktusok versenyhelyzetek számára, nem együttműködő.
  • Alkalmazkodó: nem érvényesíti az akaratát, általában a másik fél van nyerő helyzetben.
  • Kompromisszumkereső: közös nyereségre törekszik, együttműködő.
  • Problémamegoldó: arra törekszik, hogy a közös nyereséget maximalizálja.

Ugye máris milyen sok tudással gazdagodtál? Meglátod, tréningünket elvégezve olyan tudásod lesz, amivel már nem fogsz szorongva gondolni egy-egy lehetséges konfliktusra, hiszen olyan konfliktuskezelési módok tudásának a birtokában leszel, amivel megváltoztathatod az életedet!

Melyik a jó konfliktuskezelési mód?

Pontosan azért mutatunk többféle technikát, mert nem lehet minden egyes helyzetben ugyanazt a módszert alkalmazni. Nincs mindenre egyetlen jó megoldás, viszont minden helyzetre van szuperül használható konfliktuskezelési mód!

Alapvetően mindannyian minden konfliktuskezelési stílust használunk, persze különböző mértékben. Hiszen mindig az adott konfliktushelyzet dönti el, hogy melyik lesz igazán hatékony.

 

Miről szól a konfliktuskezelés tréning?

Olyan konfliktuskezelési technikákat és módokat mutatunk, amellyel csak nyerhetsz. Hiszen a kommunikációd meg fog változni, nyílttá fog válni, ezért a magánéletedben és a munkád során is nagyobb hatékonyságú lesz. Hiszen a hatásosabb, ötlettel telibb kommunikáció mindig előrevisz.

A tanfolyam segítségével korábban fel fogod ismerni a konfliktushelyzetet, így hamarabb és jobban fogsz reagálni. Fejlődni fog az értő figyelmed és az empátiás készséged, érzelmi intelligenciád is.

Olyan fontos témákat fogsz megtanulni, mint például:

  • A konfliktusok fajtái
  • Konfliktuskezelési módok
  • Hogyan előzzünk meg egy konfliktust?
  • Én-állapotok: felnőtt – szülő – gyermek
  • Szeretetnyelvek
  • Tudatosság növelése
  • Asszertivitás
  • Hogyan tudsz nyugodt maradni egy konfliktus alkalmával?
  • Értő figyelem
  • Munkahelyi konfliktuskezelés

És ezeken kívül még rengeteg más, ami segít megoldani a kialakuló helyzeteket.

Hogy elmélyítsd a tudásod, figyelmedbe ajánljuk asszertív kommunikációs tréningünket.

 

Miért tanulj online konfliktuskezelést?

Mert akkor és ott tanulsz, ahol és amikor csak szeretnél. Semmi másra nincs szükséged, mint internetre és laptopra, vagy valamilyen okoseszközre. Szállj fel a buszra, vagy ülj ki a tópartra és máris jöhet a konfliktuskezelés tréning!
Ha most nem szeretnéd személyesen egy tréner segítségét igénybe venni, akkor ez a tökéletes tanfolyam a számodra. Egy profi, szakmai anyag, gyakorlati praktikákkal fűszerezve, amelyek mind-mind hasznodra válnak a magánéleted és a munkád során is!

Forrás: thebrightacademy; asszertivakademia.hu; partnershungary.hu; bianaploja.hu

Képek: Unsplash

 

További bejegyzések