Brandépítés - A hosszú távú siker titka

A brandépítés elengedhetetlen eleme egy vállalkozásnak. Amellett, hogy megkülönbözteti az üzletet más vállalkozásoktól, segít nagyobb közönséghez eljutni és ezáltal több bevételt generálni a cégnek. Egy márkát felépíteni nem lehet egyik napról a másikra, de a konzisztencia és a tudatosság olyan jelentős sikert hoznak, amik hosszú távon hatással lesznek a vállalkozás életére.

Ha saját céged van, vagy szabadúszóként szeretnél segíteni vállalkozásoknak megerősödni, esetleg új pozícióra vágysz, a legjobb helyen jársz! Ez a képzés segítségedre lesz abban, hogy akár a 0-ról építs fel egy szuper, sikeres márkát!   

Branding kisokos - Minden, amit a márkaépítésről tudnod kell

Branding, brandépítés, márka, arculat... Mennyi minden tartozik a branding alá? Mik azok az alap fogalmak, amiket hasznos ismerned? Készítettünk egy branding kisokost számodra, amiben összegyűjtöttük azokat a fogalmakat, amiket a brandépítés során érdemes ismerned.

Mi az a brand, azaz márka?

Először is kezdjük a legfontosabb fogalom tisztázásával, azaz nézzük meg, hogy mit is jelent a brand. A brand, vagy magyarul márka egy összetett fogalom. Azt jelenti, hogy a felhasználók és vásárlók mit gondolnak egy vállalkozás termékeiről, szolgáltatásairól és mennyire könnyedén tudják felismerni, felidézni azokat. A márka nem egy új fogalom, már évszázadokkal ezelőtt is használták - még ha nem is tudatosan. Korábban betűkombinációkkal, jelekkel különböztettek meg egy terméket a másiktól, hogy azzal jelezni tudják a tulajdonosát. Ez persze ma sokkal összetettebb annál, mint egy logó használata, de a funkció nem változott: a márka célja a megkülönböztetés.

Miért fontos a márkaépítés?

Óriási a versengés a piacon: folyamatosan indulnak új webshopok, nyitnak meg szépségszalonok és naponta találnak ki az emberek újabbnál újabb üzleti koncepciókat. De hogy lehet elérni a megfelelő közönséget, ami érdeklődéssel lesz az általad kínált termék iránt? És mi miatt fognak téged választani a többi cég ajánlata helyett? A brandépítés segítségével sikeressé teheted a márkádat, hogy minél több érdeklődőt érj el, akik hű vásárlóid lesznek.

Márkaismertség

Melyik cég jut eszedbe, ha azt hallod, minimalista, svéd bútorok? Vagy melyik autómárkákat sorolod fel, ha valaki prémium német autókról kérdez? A márkaismertség, ahogy azt a neve is sejteti, megmutatja, hogy egy vállalkozás mennyire ismert a felhasználók körében. Mérhető úgy, hogy egy vásárló felismeri-e a céget, ha csak a logóját látja, vagy úgy is, hogy egy bizonyos termékhez vagy termék kategóriához melyik céget köti hozzá elsőként.

A márkaismertség növelése egy stratégiai folyamat eredménye, ami több eszköz segítségével történhet. Hírnevet lehet építeni a közösségi média oldal segítségével, online és offline hirdetéssel, vagy a PR bevonásával is. Fontos megemlíteni és észben tartani azt, hogy egy márka minél nagyobb hírnévre akar szert tenni, annál több pénzt kell a kampányokra szánnia. Az óriási cégek havi több millió, vagy több tíz millió forintot is allokálnak a márkájuk hírnevét növelő kampányokra.

Márka identitás és márkaimázs

A márka identitás azoknak a tulajdonságoknak és jellemzőknek az összessége, ahogy egy brand működik és ahogy szeretné, hogy lássák, a márkaimázs pedig megmutatja, hogy az emberek hogy látják a márkádat és mit gondolnak róla. A márkád akkor erős és sikeres, ha ez a két dolog szorosan összeér, megegyezik.

Nézzük egy példát. Tegyük fel, hogy azt szeretnéd elérni, hogy a professzionalizmus és a szakértelem jellemezze a márkát, a célközönséged pedig pontosan ezeket a jelzőket köti hozzád, akkor szuper, ahogy csinálod! Ha viszont a cég professzionálisnak vallja magát, de az online megjelenése, a kommunikációja, a vásárlói panaszok kezelése, stb. nem ezt sugallja, akkor nem fog egyezni a márka saját magáról alkotott képe azzal, ami a vásárlók fejében él.

Arculat és a brand book

A márka elemei a logó, a szlogen, a színek, a betűtípusok, a hangulat, a tónus és még sok más. Ezek összessége és a brand cselekedetei alkotják a márka arculatát, aminek elemeit pontosan definiálni kell. Ez segít abban, hogy mindenhol konzisztensen tudjon működni a brand. Ezeket az elemeket foglalja össze a brand book, ami egy kézikönyvként szolgál a dolgozóknak és a külsős szakembereknek is.

brandepitesTervezz branding stratégiát

Néhány fontos branding fogalmat átbeszéltünk, így a következő lépésben ismerkedjünk meg a branding stratégiával. Mit jelent az, hogy stratégia és miért kell ez? Miket tartalmaz és hogyan fogja segíteni a vállalkozást?

Mit tartalmaz egy márka stratégia?

A branding stratégia egy akcióterv, ami segít a célok elérésében. Ez a tervezet minden üzlet esetén más, hiszen befolyásolja a szakterület, a célok, a budget, az erőforrás, az üzlet mérete és sok más. A márka stratégia pontosan definiálja, hogy a vállalkozás mit és hogyan csinál jelen pillanatban és merre tart. Ide tartozhat a közösségi média jelenlét és annak elemei, a weboldal és a blog, az eseményszervezés, az influencer marketing, a vásárlókkal való személyes kapcsolattartás, és sok más.

Miért van szükség stratégiára?

Annak érdekében, hogy egy márka elérje az adott célokat, szükséges egy tervezet, ami tartalmazza a legfontosabb lépéseket a céges víziók eléréséhez. Ez segít abban, hogy fókuszáltan dolgozz és ha más szakembereket bevonsz a projektbe, ők is tudják követni a lépéseket.

A brand stratégia lépései

Nézzük, hogyan lehet a legkönnyebben egy jól követhető, hasznos és profi brand stratégiát kiépíteni.

Tévhitek a brandépítéssel kapcsolatban

Igaz, hogy márkaépítés régóta létező dolog, csak az utóbbi években lett felkapott és lett különálló szakterület. Nemzetközi viszonylatban is és Magyarországon is előfordul, hogy nem tudják pontosan, mi is az a branding. A legjobb ezeket a tévhiteket tisztázni, ezért összeszedtük a legjellemzőbb tévhiteket a márkaépítés fogalmával és folyamatával kapcsolatban.

A logó egyenlő a márkával

Igaz, hogy a logó a vállalkozás egyik központi eleme és sok mindent meghatároz, de önmagában még nem attól nevezünk valamit márkának, hogy van egy erős logója. A logó az arculat része, de önmagában nem állja meg a helyét!

A marketing és a branding ugyanaz

Az emberek sokszor összekeverik a két területet, pedig alapvetően két teljesen különböző dolog a branding és a marketing. A branding egy hosszú folyamat, míg a marketing lehet akár egy rövidebb projekt is . A marketing támogathatja a márkaépítést, például online márkaismertséget növelő kampányok futtatásával.

A branding csak az online marketing esetén fontos

Ez egy óriási tévhit, hiszen attól függetlenül, hogy a branding az online marketing fontos eleme, nem csak annak során hasznos és szükséges. Az, hogy milyen értékek állnak a márka mögött megjelenik offline környezetben is: a fizikális üzletben, a termékek csomagolásán, a dolgozók megjelenésén, a telefonbeszélgetések alkalmával.

Minden cég egy brand

A világ tele van cégekkel, amik hasonló koncepciókat követve működnek. Ami megkülönbözteti őket egymástól, az a márka. Ha valaki elkezd bőr papucsokat árulni, attól még nem nem lesz különleges a koncepciója, hiszen csak egy termék jelenti magát a céget. Ha viszont a csomagolás, a vízió, a design eltérő a többi bőr papucsostól, akkor márkáról beszélünk.

A márkát elég csak kitalálni

Egy márka koncepcióját kitalálni és megalkotni hosszú folyamat. De attól, hogy sikerül azt definiálni, még nem dőlhetünk hátra. A brandépítésnek idő kell, és a folyamatos munka mellett folyamatos alakítást és újratervezést is igényel.

brandepitesEgy erős márka...

Rengeteg előnnyel jár a márkaépítés. Amellett, hogy felbecsülhetetlen eszmei értéket jelent a tulajdonosnak, még sok másban is előnyös a vállalkozás számára! Összegyűjtöttük, hogy milyen előnyökkel jár egy jól felépített, erős brand!

...megkülönböztethető

Az első és legfontosabb, hogy egy márka megkülönböztethető legyen a hozzá hasonló vállalkozásoktól. Ez piaci előnyt jelent, hiszen ha könnyen felismerik a márkádat, nagy eséllyel választják is azt. A megkülönböztetésben nagy szerepe van az arculati elemeknek, tehát például a logónak, a névnek, az online megjelenésnek és még sok más, apró részletnek.

...kedvelt és keresett

Ha egy vásárlónak szimpatikus a márkád, inkább téged fog választani más üzletek helyett. Könnyebben tud kapcsolódni a koncepcióval, értékesnek találja a vállalkozást és így a termék és szolgáltatás is sokkal vonzóbb számukra. Ha sokan szeretik a márkádat, az egyre több és több embert vonz!

...felismerhető

A branding felismerhetőséget biztosít, ami azt jelenti, hogy könnyedén emlékeznek a márkád elemeire az emberek. Ha például konyhai eszközöket adsz el egy különleges anyagból, és az arculati elemeid erre utalnak vissza, akkor a vásárló egyből fel fogja ismerni azt a boltok polcain. Ha korábban pozitív képet alkotott a márkáról, nagyobb eséllyel vásárolja meg a terméket is.

...vonzó

Egy stabil márka vonzó, azaz a vásárlók szívesen választják a márkád termékeit mások kínálata helyett. Ehhez a közösségépítés, a hírnév, a vásárlók pozitív tapasztalata és a konzisztens működés járul hozzá.

Brandépítés tanfolyam - Itt a helyed!

Várunk a képzésünkön, ha szeretnéd megérteni, hogy az Apple hogy vált világméretű márkává, mitől lesz ismert egy cég és hogyan lehet akár a 0-ról brandet építeni! Nálunk profi szakemberektől tanulhatsz, akik igazi esettanulmányokon keresztül mutatják be a márkaépítés minden részletét, hogy azok alapján te is stabil márkát építs! Tedd meg az első lépést a céljaid felé, és jelentkezz hozzánk!

Kiknek érdemes elvégezni a tanfolyamot?

Amennyiben szeretnél értesülni a képzés indulásáról, iratkozz fel hírlevelünkre és email formájában tájékoztatunk a várható indulásról!

Egyedi vállalati képzések, személyre szabott csomagajánlatok a naprakész tudásért a The Bright Academynél!